Pilates ja ratsastuspilates

Pilates on saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1880–1967) luoma kehonhallintamenetelmä. Yhdysvalloissa uransa luoneen Pilateksen asiakkaina oli muun muassa näyttelijöitä ja tanssijoita, jotka tulivat joko kuntoutukseen tai harjoittelemaan ohjatusti kehittyäkseen omassa lajissaan taitavammiksi. Suomeen pilatesta on ollut tuomassa fysioterapeutti Jarmo Ahonen, joka aloitti pilatestuntien ohjaamisen ensimmäisenä Suomessa vuonna 2001.

Lajin tavoitteena on kehon keskialuetta tukevia lihaksia vahvistamalla kehittää optimaalista toiminnallista ryhtiä, opettaa fysiologisesti oikeita liikeratoja ja syventää hengitystä.

Pilatesharjoittelu kehittää:

+ Voimaa
+ Kehonhallintaa
+ Kestävyyttä
+ Kehotietoisuutta
+ Liikkuvuutta

Pilatesmenetelmästä hyötyvät niin kuntoilijat, urheilijat, kuntoutujat kuin liikunta-alan ammattilaisetkin.

Pilatesliikkeiden teho perustuu kuuteen harjoittelua ohjaavaan periaatteeseen:
+ Keskittäminen
+ Tarkkuus
+ Keskittyminen
+ Kontrolli
+ Hallittu hengittäminen
+ Liikkeen virtaus, flow

Pilatesliikkeet suoritetaan sisältä ulospäin: ensin kytketään vatsalihakset, joiden kautta lihaskalvoja pitkin saadaan tuki raajoihin. Liikkeet tehdään aluksi hitaasti, sillä hitaat liikkeet jättävät syvät muistijäljet aivoihin ja näin liikeradat opitaan oikein. Liikkeet suoritetaan tarkasti ja keskittyneesti. Liikkeiden rytmitystä ohjaa hengitys. Liikkeet suoritetaan jatkumona, liikkeestä toiseen.

Harjoittelu vaatii tarkkaa keskittymistä ja harjoitteiden puhdasta suorittamista, siksi harjoitteet on suositeltavaa tehdä pätevässä ohjauksessa. Pilatesta voi harjoitella sekä yksityis- että ryhmätunnilla.

RATSASTUS

Ratsastaja hallitsee hevosta apuja käyttäen eli painollaan, jaloillaan ja käsillään (ohjilla) ja myös äänellä. Ratsastus on monipuolinen liikuntamuoto, joka parantaa kuntoa, kehittää tasapainoa ja rytmitajua, sekä on hyväksi selälle. Hevosen kanssa työskentely on terapeuttista ja rauhoittavaa.

RATSASTUSPILATES

Pilatesharjoittelun yhdistäminen ratsastusta tukevaksi ja kehoa huoltavaksi liikuntamuodoksi auttaa ratsastajaa saavuttamaan jäntevän, tasapainoisen, vakaan ja rennon istunnan. Silloin istuma-asento pysyy askellajista riippumatta muuttumattomana, vaikka tukilihasten käyttö on aktiivista.

Pilates auttaa hahmottamaan kehoa, tunnistamaan liikettä ja erottamaan muutoksia. Lisäksi menetelmä opettaa oikeanlaista lihasten käyttöä (suunta ja rytmi), mikä tuo kehoon jäntevyyttä, rentoutta ja liikkuvuutta. Pilates asettaa kehon tuettuun keskuslinjaan eli tasapainoon ja näin ratsastajan ja hevosen tasapainopisteestä tulee yhteinen. Kun ratsastajan istunta on tasapainossa, oikein kannettuna, hevonen liikkuu rennosti tasapainoisena ja aktiivisena.
Oikean istunnan ansiosta avut ovat selkeitä ja hevonen kuuntelee niitä mielellään.

Ratsastajan tyypillisimmät ongelmat:

+ Lihasheikkous
+ Lihaskireydet
+ Puutteellinen kyky hallita ja hahmottaa vartalon asentoa/suuntia

Näistä ongelmista seurauksena on:

+ Ratsastajan istunnan epävakaus, hevosen liikettä vastaan
+ Tarrautuminen hevoseen, istunnan tasapainottaminen hevosen avulla
+ Heiluvat, epävakaat kädet ja jalat
+ Eri rytmisyys hevosen kanssa
+ Apujen väärä ajoitus

Tämä aiheuttaa hevoselle:

+ Liikkeen epätasapainoa
+ Apujen arvailua
+ Pakenemista istunnan alta
+ Hitautta suorittaa tehtävä

KEHONHALLINTA JA RATSASTUS

Ratsastajan tavoitteena on mukautua hevosen liikkeeseen, löytää yhteinen rytmi ja oppia käyttämään apuja selkeästi, johdonmukaisesti, ennakoivasti ja hevosen liikettä avustavasti.
Ratsastajan tulee hahmottaa kehon osat ja niiden toiminnallisuus ratsastaessa.

+ Pään asento
+ Rintarangan asento
+ Rintakehän kierto kohdistuu oikeaan kohtaan hevosta kääntäessä (voltit, kulmat)
+ Käsi kannatettuna, kyynärnivel koukussa, ranne ojennettuna, suora linja ohjan kautta hevosen        suuhun, jolloin tuntuma on pehmeä
+ Lantion asento niin, että lantio myötää hevosen liikettä
+ Lonkat ulkokierrossa, yläpohje hevosen kyljessä

Istunnan oppimisen ohjaus vie ratsastajalta aluksi lähes koko huomion, hevoselle tunti on melko kevyt ja rentouttava. Oppiminen on yksilöllistä. Keskimäärin viisi ohjattua opetuskertaa tuottaa ylläpidettävää osaamista. Mitä vaativampi suoritus ratsukolta, sitä enemmän vaaditaan ratsastajan kehonhallinnalta, jotta saavutetaan onnistuminen.

Antoisia ja mukavia ratsastushetkiä!!

Aira Toivola, kuntohoitaja &Pilates/rats.pilatesohjaaja, 040 522 3492
Ari Toivola, fysioterapeutti & Pilates / Somatics-ohjaaja, 040 719 2525